Författare Ämne: Adam & Eva  (läst 1185 gånger)

ßatool

• Junior medlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Adam & Eva
« skrivet: maj 08, 2007, 15:17 »
I Guds Den Barmhärtiges Förbarmarens Namn
Salam

För någon vecka sen hade jag och ett par systrar en diskussion om hur Eva skapades, var det verkligen var så att hon skapades av en bit av Adams revben eller om hon bara blev skapt av samma jord som han. Jag minns själv att jag har läst att Eva blev skapt av en bit av Adams revben och att eftersom tomhet inte excisterar inom islam så fylldes den biten med kärlek till Eva. Men nu har jag hört att det faktit inte är sant.

En annan fråga som jag också tänkt på är hur Adam och Evas barn kunde gifta sig med varandra då det faktist är förbjudet med incest inom islam. Och om de nu inte gjorde det hur blev de fler?

Men för några dagar sedan hittade jag just dessa två frågor som blivit besvarade av sheikh 
M. Baqer Al-Qazwini, jag klistrar in de så ni kan läsa själva.

Salam
Batool

Q-

is it true that Eve was created from Adam's rib. What is Ahlul bayt opinion on this?
How about the apple story? Did their offspring intermarried?
A-

May Allah (swt) guide us to the straight path and forgive our mistakes, through Prophet Mohammad  and his immaculate progeny of Ahlul Bayt .

In the Bible (Genesis 2:20-22) and many Sunni books, there is a clear indication that Eve was created from Prophet Adam's  rib. There are also many narrations in Shia books attributed to Ahlul Bayt  which also state that Eve was created from his rib. However, there are narrations from Ahlul Bayt  that refute this belief that she was created from his rib. Zorara, one of the greatest companions of Imam Al-Sadeq reports that one day Imam Al-Sadeq  was asked that many people claim that Eve was created from Adam's  rib, so is this true? The Imam replied,

Glory is to Allah! He is much above than such statements! What, didn't Allah have the power to create a spouse for Adam from anything other than his rib?

Source: Man La Yahtharahol Faqeeh, by Al-Sadouq, vol. 3, pg. 379.

However, we have authentic traditions saying that after Allah (swt) created Adam  from clay, some of the clay remained since not all of it was used in the creation of Adam . So Allah (swt) created Eve from the same clay that He created Adam  from.

As for the apple story, yes, it is true that Allah (swt) had advised Adam  not to eat from the tree (there are various sayings as to what the tree was; some scholars state that it was an apple and wheat tree). Allah (swt) had warned him that if he ate from the tree he would have to leave the blissful garden he was in, and he would descend down to earth where he would have to endure many hardships and where his actual test would begin.

As for their offspring and how they married, the answer is given another thread entitled "Adam&Eve."

Wassalam.

M. Baqer Al-Qazwini

Q-

salamoualikum,

My question is very short, but it has been bathering me for the longest time:

God created ADAM, and from him he created EVE, They had two boys KABIL and HABIL, and two daughters.

We all know that it's haram to marry your own sister, so what happened to them to have kids, who married who?????

someone told me that Habil married his own sister and that's why kabil killed him!!!

I would like to know what does the imams say about it.

GOD BLESS YOU AND ALL MUSLIMS.

A-

First of all, Qabeel (Cane) killed Habeel (Abil) because Allah (swt) revealed to Adam  to pass on the weights of prophethood to Habeel. Qabeel grew jealous of his younger brother. He objected to his father that "I am older than him. Therefore, I'm more rightful to prophethood than he is." So he did not kill him because he married his sister. There might be some narrations and ahadeeth indicating that this was the reason for his murder, but apparently they are all weak and disregarded by the scholars. Furthermore, Habeel, Qabeel and their two sisters were not Adam's  only children. For example, Adam  had another son called "Sheeth" as well.

Second, there are many views amongst scholars as to how the children of Adam  and Eve got married. However, there are three main views:

1) Some scholars, especially those that lived centuries ago, believe that Eve gave birth to two daughters. One was Habeel's twin and the other was Qabeel's twin. Then Habeel married Qabeel's sister and Qabeel married Habeel's sister. After that, their children, who were now all cousins of each other, married each other. Later, Allah (swt) made it prohibited for a brother to marry his sister, but prior to that it was not prohibited.

Source for this view (the narration might not be authentic):

Mizan Al-Hikma, vol. 4, pg. 3031, no. 3781

2) Other scholars, maybe the majority of them, believe that Allah (swt) sent a heavenly female (probably a Hoor Al-Een) down to Earth who married Habeel. On ther other hand, he created a female Jinn and she married Qabeel. Some people might object that if this were the case, then we humans are a mix of "Jinns and Hoor Al-Een." I see that, if this view is correct and established, there is no problem with that. So what if we are a mix of humans, Jinns and Hoor Al-Een. There is nothing fundamentally wrong with it. (No wonder my so many men are motivated to do any righteous act in return for Hoor Al-Een in Heaven. The Qur'an contains many references to Hoor Al-Een. They might run in our blood!) Once Habeel married the heavenly female and Qabeel married the female Jinn, their children, who were cousins of each other, married each other and that is how we got here.

Some sources and narrations that confirm this view:

1) Mustadrak Al-Wasael by Al-Noori, vol. 14, pg. 362.
2) Behar Al-Anwar by Al-Majlisi, vol. 11, pg. 227-28.
3) Qasas Al-anbia by Al-Jaza'eri, pg. 65-66.

3) There is disagreement or doubt amongst scholars as to whether there were people on this earth when Allah (swt) created Adam . Some scholars say that certain narrations indicate that there were no people at all when Allah (swt) created Adam. Others argue that there was some form of humans on Earth when Adam was created. Those people could have been descendants of the Neanderthals, for example. Hence, today there are people of color since those exisitng people at the time of Adam were diverse. So the children of Adam married these people, even though they might not have been fully human (meaning that their intellect was not as developed and complete). I personally have not seen any ahadeeth substantiating this view, but it is nonetheless a possibility. (Some scholars say that certain verses in the Holy Qur'an insinuate that there was no one when Adam was created).

Wassalam

M. Baqer Al-Qazwini

Indeed, I am a safeguard to the inhabitants of earth as the stars are safeguards to the inhabitants of heaven. (Imam Mehdi (A.S.) Bihar al-Anwar Ch.78, P.380)

-Livet är den troendes fängelse

Who cares!

• Who cares to who cares;)
  • Erfaren medlem
  • Antal inlägg: 207
    • Visa profil
    • 1 Blog
SV: Adam & Eva
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2007, 15:34 »
I Guds, den barmhärtige förbarmarens namn

Fråga:

Det hörs mycket att män säger på skoj eller på allvarlig till kvinnan (rättas); Människan som har skapats av revben, bättre än så blir det inte, och som det att Hawa (Eva) hustru till Adam (AS) har skapats av den vänstra revbenen av Adam, och sen kvinnan, är både sned och envis, är det rätt verkligen?

Svar:

Det är tydligt lögn som har kommit berättats av böckerna Turrat och Israelyat och kommit in i våra skrifter (vi kan säga religion).

Källa: I Turrat, i Safaral Taqwen, del 1 av Asfaral Mosa.

Läs Sura_al Nesa första versen (Aiya).
Läs Sura_al Ruum sjätte versen (Aiya).

Mohammad (SAW) säger: Gud den Allsmäktige tog en del jord (sa till änglarna att hämta från jorden, jord i olika färger därför är hjärtat t. ex. Röd färgad) och blandade de, och av den jord, skapade Han Adam (AS) och av det jord som var kvar, skapade Han Hawa (Eva).

Amr Ibn Abi Meqdam säger: Jag frågade av Imam Baqer (AS): Vad har Gud den alls mäktige skapat Hawa (Eva) av? Imam Baqer (AS) sa: Vad säger folket? Jag sa: De säger att Gud har skapat Hawa (Eva) av den vänstra Adams revben: Efter att ha väntat sa Imam Baqer (AS): De ljöger, har inte Gud den Allsmäktige makten att skapa Hawa(Eva) av någonting annat än Adams vänstra revben. Att Tänka är det bästa.

Källa:Amman, S. 430 och 431.                                                                                                     
Källa:What? 110 Q & A, P. 237 Q. 78.                                                                                                           

Måste ha uppmärkssamhet att antal revben i kvinna och män har ingen skillnad, och ett revben i män eller Adam (AS)s vänstra är ett falsktdröm berättelse, som finns i fantasi.

Citera
There are also many narrations in Shia books attributed to Ahlul Bayt which also state that Eve was created from his rib. However, there are narrations from Ahlul Bayt that refute this belief that she was created from his rib.                                                                                                                   

Vilka böcker, snälla kan nån säga namn på böckerna, varför har han inte skrivit namn på böckerna.

Citera
Zorara, one of the greatest companions of Imam Al-Sadeq reports that one day Imam Al-Sadeq  was asked that many people claim that Eve was created from Adam's  rib, so is this true? The Imam replied,
Glory is to Allah! He is much above than such statements! What, didn't Allah have the power to create a spouse for Adam from anything other than his rib?                                                                                                                 

Jag tror det är fel:Amr Ibn Abi Meqdam var personen som frågade detta fråga av Imam Baqer (AS).

Citera
However, we have authentic traditions saying that after Allah (swt) created Adam  from clay, some of the clay remained since not all of it was used in the creation of Adam . So Allah (swt) created Eve from the same clay that He created Adam  from.                                       

Det är ingen tradition. Men i visa böcker skriver de så. Profeten Mohammad (SWA) har sakt detta.

Om jag har fel rätta mig. Tack.

« Senast ändrad: maj 26, 2007, 17:22 av Elias »
Sunnah.se Praytime.info ImamMahdi.se akhlaghcenter.com
Imam Ali; One who travels in the search of Knowledge, to one Allah shows the way of Paradise. Knowledge enlivens the soul. Imam Askari; The heart of a fool is in one's mouth and the Mouth of the Wise is in One's Heart.

Who cares!

• Erfaren medlem
    • Visa profil
    • 1 Blog
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2007, 17:09 »

Fråga:

Adam (AS) och Hawa (Eva)s barn har gift sig med vem, i resultat hur har de blivit fler och har fortsatt?

Svar:

Läs Sura_al Nesa första versen (Aiya).

Men det som gör det lättare och är, ger bättre förklaring är det att: Adams barn, med två kvinnor som var av föra generationen, och det generationen hade blivit förfall, gifte de sig. Och uppmärksamhet för detta att, tillsammans med historia och några (Reawaiyat), före Adam (AS) var, fanns det många andra generationer, som störtad, och sen en ny generation har kommit, bildats.

Imam Baqer (AS) sa till en av sina studenter: Talande inbillning, tror du att Gud, den Allsmäktige bara har skapat denna universum (värld) (Aalaam). Eller att du påstår att Gud har inte skapat universum (värld) än ni (Adam och hans generation) i. 

Ja, svär på Gud,den Allsmäktige, Gud har skapat En Million Universum (värld) och en Million  Människa (Adam) som du, är av den sista människors universum (värld), och av generationens sista Adam (Hazrat Adam Safiyoulla far till Habil och Qabil).

Källa: Tafsir Nour_al Saqlin, del 1, S. 16
Källa: S. 59 av Touhid Shakq Suoduq.                                                                           
Källa: What? 110 Q & A, P. 213, Q. 68

« Senast ändrad: maj 26, 2007, 17:23 av Elias »
Imam Ali; One who travels in the search of Knowledge, to one Allah shows the way of Paradise. Knowledge enlivens the soul. Imam Askari; The heart of a fool is in one's mouth and the Mouth of the Wise is in One's Heart.

ßatool

• Junior medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2007, 19:23 »
I Guds den Nåderikes den Barmhärtiges Namn
Salaam,

Citera
There are also many narrations in Shia books attributed to Ahlul Bayt which also state that Eve was created from his rib. However, there are narrations from Ahlul Bayt that refute this belief that she was created from his rib.                                                                                                                   

Vilka böcker, snälla kan nån säga namn på böckerna, varför har han inte skrivit namn på böckerna.

Jag har faktist inte några källor att hänvisa till, svaren hittade jag på shiachat. :-\

WS
Batool
Indeed, I am a safeguard to the inhabitants of earth as the stars are safeguards to the inhabitants of heaven. (Imam Mehdi (A.S.) Bihar al-Anwar Ch.78, P.380)

Who cares!

• Erfaren medlem
    • Visa profil
    • 1 Blog
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2007, 21:01 »

Det gör inget, jag vill säga, har du läst mina svar. Vad har du kommit fram till syster Batool.
Hoppas du ska vara i ljuset för alltid, Inshallah.

Sörjaren av Baqii

• Gäst
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2007, 21:19 »
I Guds Namn
Salam Alekom

Bror din översättning är lite fel. Själv förståg  lite.

Wa Sallam

Who cares!

• Erfaren medlem
    • Visa profil
    • 1 Blog
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2007, 22:08 »

Jag vet bröder Sörjaren av Baqii att det är lite så där fel men jag gjorde min bästa att översätta den.

Hoppas du har det bra, och alla medlemmar i Noorislam.net, Inshallah.

Sörjaren av Baqii

• Gäst
« Svar #7 skrivet: maj 26, 2007, 23:02 »

Jag vet bröder Sörjaren av Baqii att det är lite så där fel men jag gjorde min bästa att översätta den.

Hoppas du har det bra, och alla medlemmar i Noorislam.net, Inshallah.

I Guds Namn
Salam Alekom

Jazak Allah Khair broder, de viktiga är din avsikt med detta.

De som är farliga med översättning, är att det kan översättas fel. Eller tolkas fel, då är det stort problem, särskilt som islams fiender har blicken på vart enda lilla sak som vi muslimer gör för fel.

Därför hoppas jag om du kan lägga in den orginala delen, om de är engelska. Jag skulle tacka dig verkligen.

Wa Sallam
 FRID

Who cares!

• Erfaren medlem
    • Visa profil
    • 1 Blog
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2007, 23:28 »

Bröder Sörjaren av Baqii, ni har rätt, att det kanske misstolkas.
Jag har översatt den från min språk till Svenskan.

Kan jag fråga en liten fråga var nånstans, i texten ni inte förståg så bra, så kanske jag kan ändra den delen, Inshallah om Gud vill.

Ni kan också kolla de källor ni kan och når, då förstår ni det bra,exakt.

Förlåt om jag har pratat får mycket, eller några misstag.

Inshallah du ska alltid vara i ljuset av Ahl_ul_Bayt (AS).

Sörjaren av Baqii

• Gäst
« Svar #9 skrivet: maj 26, 2007, 23:41 »
Ja, svär på Gud,den Allsmäktige, Gud har skapat En Million Universum (värld) och en Million  Människa (Adam) som du, är av den sista människors universum (värld), och av generationens sista Adam (Hazrat Adam Safiyoulla far till Habil och Qabil).

I Guds Namn
Salam Alekom

Kära bror inte alls, ditt budskap är fint. Och jag personligen tackar dig.
Denna hadith ovan, fattade jag inte.

Wa Sallam

Who cares!

• Erfaren medlem
    • Visa profil
    • 1 Blog
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2007, 14:01 »

Citera
Infoga citat
Citat från: Elias skrivet Maj 26, 2007, 17:09

I Guds Namn
Salam Alekom

Kära bror inte alls, ditt budskap är fint. Och jag personligen tackar dig.
Denna hadith ovan, fattade jag inte.

Wa Sallam

Imam Sadiq (AS) sa till en av sina studenter:

Ja, svär på Gud, den Allsmäktige Gud har skapat En Million Universum och En Million Människa
(människa i detta tillfället betyder att Gud har skapat En Million Människa som Adam (AS), asså den första människan av varje generation; Och sen de har blivit fler och en dag störtad, och sen det fortsätter, och En ny generation kommer; här menas det att Gud skapar En ny Människa,(som Adam och Hawa (Eva).

Detta säger Imam Sadiq (AS) till studenten:

Som du är av den sista människors universum, och av generationens sista människa (Adam) (Hazrat Adam Safiyoulla far till Habil och Qabil). 

Hoppas jag har översatt den lite bra den här gången.
Rätta mig om jag har fel.

ßatool

• Junior medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: maj 27, 2007, 23:13 »
I Guds den Nåderikes den Barmhärtiges Namn
Salaam,

Det gör inget, jag vill säga, har du läst mina svar. Vad har du kommit fram till syster Batool.
Hoppas du ska vara i ljuset för alltid, Inshallah.

Angående Eva så är jag nu väldigt säker på att hon inte skapades av Adams revben, men den andra frågan är jag fortfarande lite osäker på. Kan man vara säker på att den var just så det gick till, det finns olika information i olika böcker angående just detta.

Men jag tackar för informationen och rättelserna.

WS
Batool

Lisa

• Nya muslimer
  • Erfaren medlem
  • *
  • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 12, 2007, 23:01 »
Salam aleikum,

Den här frågan är jag nyfiken på och jag har nog inte riktigt förstått svaren här i tråden. Skapades Eva av Adams revben eller ej? Finns det två versioner om hur det har gått till? Står det inte i Koranen att människan skapades av jord?

ws
Lisa

Who cares!

• Erfaren medlem
    • Visa profil
    • 1 Blog
« Svar #13 skrivet: oktober 08, 2012, 00:50 »
Hope for Salam

Lisa kanske missa dig att svara, vet inte (kankse immigrerade när du skrev och sprang från noorislam, man vet aldrig;)), men såg i din profil att du senast var loggat in 28 sept. 2012 så tänkte fråga har du fått svaren om din fråga genom att läsa denna tråd. Om ej  så gärna skriv dina fina, tjusande reflection kring detta fundamentala fråga;)

Duas